29. ledna 2011 v 19:39 | Zebra |  Zebra recenzuje

Rok vydání: 2010
Počet epizod: 24
Autoři:
Light novela - spisovatel Ryohgo Narita a ilustrátor Suzuhito Yasuda
Manga - mangaka Akiyo Satorigi
Anime - režisér Takahiro Omori (taktéž např. Baccano či Haibane Renmei)

Jednoho dne se obyčejný student, Mikado Ryugamine, rozhodne, že skončí svůj nudný život na vesnici a začne konečně žít - přímo v Tokyu. A tady v jeho části, v Ikebukuru, začíná celý, mnohdy velice složitý a na první pohled nerozmotatelný příběh.
S takovým typem vyprávění, jaký je použit v Durarara!!, jsem se setkala vůbec poprvé a záhy také zjistila, že mi naprosto vyhovuje. V mnoha recenzích jsou sice právě první díly to, na co si lidé nemohli zvyknout, ale pro mě to bylo přesně to pravé.
Možná znáte Hercule Poirota. Tahle záležitost je něco podobného. Dokonalá zápletka, množství různorodých postav, občas nějaký objev... který spíše vyvolá další otázky. Ač se to nemusí zdát, děj tohoto anime je hodně abstraktní a záleží také na divákovi. Protože tady se musí přemýšlet, zapojit mozkové závity, hledat souvislosti bez toho, aby se člověk v té neskutečné změti informací ztratil.
Abychom to už tak neměli dost složité, dějových linií je (pokud dobře počítám) pět. V každé jde v podstatě o něco jiného, ale postupem času se - jak jinak - začnou rýsovat souvislosti. Prvních pár dílů vás bude pravděpodobně zajímat hlavně bezhlavý jezdec, jedna z legend Ikebukura. Nebo spíš anonymní internetový gang Dollars či je libo válka opravdových, skutečných pouličních gangů? A co novodobý rozparovač?
Jak vidíte, bude toho opravdu hodně... a ještě víc. A překvapivě to nepůsobí jako naprostý blázinec, to ani náhodou - člověk může jen zírat, jak do sebe kousky skládanky zapadají s působivou dokonalostí.
A co teprve postavy! Snad nikdy jsem se ještě nesetkala s tak živými, tak uvěřitelnými charaktery. Budete je milovat, budete je nenávidět, ale hlavně se s nimi budete smát, přemýšlet i litovat. Protože jejich světy jsou opravdu zajímavá místa a najdeme tu širokou škálu všech možných osůbek - od charismatického informátora, cholerického barmana a bandy otaku k doktorovi bez licence, vůdci Žlutých šál a dívce, která je tajemná sama o sobě...
(Durarara!! u mě vede taky díky nejlepšímu "záporákovi" všech dob.)
Možná jste také zvyklí na jednoho, maximálně dva hlavní hrdiny. Smůla, když už Drrr!! vybočuje ze stereotypů, tak pořádně a ukazuje nám, že hlavní hrdinové mohou být třeba všichni. A tak se nám tu téměř každý díl mění vypravěči, jednou jsme v přítomnosti, pak náhle v minulosti, v Japonsku nebo i jinde... proto si Durarara!! rozhodně nenechávejte jako odpočinkové anime, protože byste se v ní naprosto ztratili. Potřebujete postřeh a čistou hlavu na vstřebávání všech nových informací, kterých, řekněme si upřímně, není zrovna málo.
Mimo jiné máme ještě mezi "živou akcí" možnost sledovat jisté diskusní fórum, kde se často dozvíme nové (ač nepodložené, že) informace. Navíc můžete zkoušet hádat, kdo je vlastně kdo. Diskutující totiž nejsou jen nějaké vedlejší nezaujaté postavy... kdepak...
Těch 24 epizod neskutečně uteče. Připravte se na to, že první polovina seriálu bude to nejrychlejší a nejdynamičtější vyprávění, jaké jste kdy zažili. Po přehoupnutí do druhé poloviny si pak náhle mnoho lidí nedokáže odvyknout od onoho rychlého tempa a začne jim to vadit. Ale no a co, že je pomalejší? Já si to vysvětluji tak, že v první polovině jsme měli nabrat co nejvíce informací o onom "malém světě Ikebukura" a druhá polovina už tolik objevů a zvratů nemá proto, aby naše hlavy byly ještě schopné další informace zpracovávat. A mně to tak vyhovalo.
V Drrr!! je navíc snad... jak to napsat? Dobře, nejevropštější humor, jaký jsem kdy v anime viděla. Tomu se prostě musíte smát, protože to je vtipné, je to za života, není trapné ani vtíravé. Tvoří to dokonalý celek skládanky, kterou si pro její osobitost, humor a mnoho dalšího zamilujete a ještě dlouho uchováte v paměti.
A ještě malý bonus - Drrr!! je anime s opravdu velkým množstvím reklam. Naštěstí to nejsou obvyklé otravné reklamy, ani náhodou - pouze odkazy na jiná zajímavá díla, co si tak pamatuju tak třeba Spice & Wolf a Darker than Black.

Ke kresbě nemám co dodat. Já mám sice ráda kawaii a moe grafiku (kterou můžete vidět třeba v K-On!), protože k tomu prostě mám sklony, ale jakmile se naskytne něco neobvyklého, okamžitě se chytím. Drrr!! má plné barvy, propracovaná pozadí a plno detailů (které jsou velice, velice důležité - musíte si všímat všeho... třeba i v pozadí běžící televize - později pochopíte). Postavy jsou sice trochu hranaté a špičaté, ale kdo má rád, tomu se to bude líbit (začínám dostávat pocit, že mi to anime bylo ušité na míru).
(Zleva doprava: Kida Masaomi, Sonohara Anri, Ryugamine Mikado)
(Kida Masaomi)
(Legenda Ikebukura, bezhlavý jezdec)

Pocity z hudby? To samé, můžu hodnotit jen a jen pozitivně. OST je složeno naprosto dokonale, plné hravých, pomalých a zároveň podmanivých skladeb (dokonce i něco z Bollywoodu a Irska). Openingy (jsou dva) jsou naprosto unikátní v tom, že nám hlavní hrdiny představí. A navíc se nikdy neoposlouchají. Stejně tak mě nadchnul první ending (se kterým se člověk může na youtube setkat v mnoha mutacích (třeba tady). Druhý ED už mě tak neuchvátil.

Opening - Uragiri no Yuuyake

OST - The Girl in the Drawing

OST - Ikebukuro West Exit Five-way Intersection

OST - Green memories

(Dalo by se říct, že to je tak přehled toho, co můžete čekat - klavír, něco bollywoodského, trocha Irska...)

Durarara!! mě prostě dostala, od první minuty jsem si ji zamilovala a všem fandila od začátku do konce. Má všechno, co by anime mít mělo a pozitiv je víc jak dost - úžasný příběh, postavy, kresba, animace, hudba i vtip. Zápor je jen jediný - volume původní light novely je dohromady osm, z čehož byly v anime využity sotva první tři - takže už můžeme jen čekat na zprávu o druhé sezóně...

Důležité informace:

Shrnutí a odkazy - Akihabara

Překladatelé - Akuma fansub a AnimeWorld.sk