Pánové Zkraťte si cestu domů a spol.

26. července 2011 v 23:22 | Zebra |  Zebra filosofuje
Člověk je tvor přizpůsobivý.
To se ví už dávno. Pohled na různorodost lidských ras nám to jen potvrdí. A stejně jako mají lidé ve Skandinávii světlou pleť a blonďaté vlasy, jako jsou černoši tmaví kvůli neustálému vystavení spalujícímu Slunci; stejně jako lidé v průběhu staletí potvrdili i vyvrátili různé mýty a zvykli si na ně; stejně jako se vědci rýpou v nanotechnologiích a vůbec jim to nepřijde jako něco nového - stejně tak už si většina z nás zvykla na reklamy.
Některé lidi to irituje, jiní to ignorují. Některé i pobaví. Víc typů reakcí nejspíš neexistuje.
Každá společnost má nějaké schéma, podle kterého se reklamy vyrábí. Jedno je jasné, produkt má v reklamě působit přinejmenším stejně funkčně a utopicky, jako hlavní myšlenky komunismu a socialismu dohromady. To, že se vám za tři měsíce rozpadne v rukou, už je věc vedlejší.
Znám spoustu reklam, které prostě ignoruji. Pár z nich mě dokáže ve vypjatějších situacích vytočit a jen opravdu přehlédnutelné procento z nich mám ráda. Tak to samozřejmě platí u nás v ČR; nevím, jak koukatelné jsou zahraniční reklamy, co jsem viděla na Youtube, tak ty japonské by mohly co do bláznivosti stát zato.
Mezi nejpitomější reklamy se klasicky řadí ty na čisticí prostředky, obchodní řetězce, banky a k tomu přičtěme ještě teleshopping (který s velkým gustem servíruje především napodobeniny klasické dechovky v podání individuí neurčitého věku, pohlaví a politické preference).
Co se týká čistících prostředků, spousta z nich je převzatá z němčiny a předabovaná. Tady opravdu nezáleží na původu reklamy, člověk si prostě říká, na co zaměstnanci v reklamní agentuře mysleli, když tohle vypouštěli do světa (nejspíš měli zrovna akci typu "já těch dvanáctek vypiju víc než ty!"). Nemyslím jen ty otravné animace boje se záchodovými příšerami, ale i další zlotřilosti, obsahující především ženštiny, které si stojí za tím, že právě jejich prací prostředek udělá prádlo zářivě běloskvoucím (v jiných mutacích také elegantně černým či stálebarevným). Z obchodních řetězců můžu vyjmenovat (ach, ano, teď jim dělám REKLAMU!) například Penny - a ještě jeden. Ano, hádáte správně, mám na mysli XXXLutz. Opět cosi germánského, co v naší drahé zemi způsobilo tak velkou vlnu nevole, že počítačově zdatnější obyvatelé se spojili a na Facebooku založili Anti stránku. I já jsem měla chuť trochu pozměnit melodii, vykašlat se na TATA-TATA, vzít samopal a v XXXLutzu jim zahrát RATATATA. Následně banky. Je to velký, epický a nikdynekončící souboj cca pěti velikánů v České republice. Dívat se na ně nedá. Poslední v této skupině je teleshopping - noční múra, jež se dokázala proplížit i na ČT1 a Spektrum. Tyhle reklamy jsou neuvěřitelné v tom, jak dlouho trvají. Také v určitých časových sekvencích opakují jednu a tu samou informaci stále dokola a lidé, kteří mají produkty prezentovat, se vyžívají ve vychvalování daného produktu do nebeských výšin. Zpravidla jsou americké. Jedná se o klasický brainwashing.
Druhou skupinou reklam jsou ty, které se lidé skutečně časem naučí ignorovat a nezáleží na tom, jestli už jsou ten den v televizi podruhé nebo podesáté. V tomhle výčtu jsou například reklamy na cestovní kanceláře, na auta, na kosmetické přípravky a příležitostně upoutávky na filmy a akce, které se v krátkodobém horizontu objeví.
Tenhle typ prostě není agresivní, ale ani nijak extra neuchvátí. Cestovní kancelář vám s poslouchatelnou hudbou předloží pohlednicové snímky z daných destinací, přednese výhody své organizace a konec, šmitec. Pak auta - v drtivé většině případů prostě projíždí krajinou. Pěkný pohled pro oko. Přesto tohle klišovité schéma časem zapadne (ale i zde jsou samozřejmě výjimky, kterým se ovšem budu věnovat až za chvíli). Kosmeticé přípravky také sází na hudební doprovod, k tomu velká slova a pravděpodobně malé výsledky. Ale komu na tom záleží, vždyť i tohle se dá ocenit jako rychlá pauza na vyprázdnění močového měchýře. Jako poslední pak akce a upoutávky. Tyhle jsou podle mě i docela účinné. Samozřejmě se jedná o klasické spojení "strhující hudba + dobrý střih + stupňované napětí". Občas to i zaujme, i když třeba film může při prozření v kině zklamat. Ale za ty lístky už jste zaplatili, takže reklama splnila svůj účel, že?
Třetí skupina je specifická. Teoreticky do ní mohou spadat i reklamy z předešlých dvou skupin a k tomu ještě pár navíc podle osobních přeferencí televizních diváků. Za sebe bych mohla uvést třeba reklamy na IKEA - vtipné a nápadité. To samé se dá říct o novějších reklamách od Škody - určitě si každý pamatuje na Fabii VRS Mean Green. Reklamy na čokoládu jsou těžko zařaditelné. Buď jako "pastva pro oči", "spouštěč slin" nebo jednoduše "provokace". Co si tak vzpomínám, tak bych mohla přidat ještě Google.
A jaké jsou vaše oblíbené reklamy? Já mám krom výše uvedených ještě jednu, kterou přikládám jako menší bonus. Tady platí, že co je staré, to je vtipné. Časem prověřené.
Ano, mluvím o své milované České sodě.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jana Šimečková Jana Šimečková | Web | 26. července 2011 v 23:34 | Reagovat

Ahoj. Narazila jsem na bezva stránku, kde si můžeš vydělat nějakou tu kačku. Za registraci obdržíš hned 100kč. Nic tě to nebude stát,jen budeš přijímat reklamní maily,za které budeš dostávat peníze,za jeden mail až 5kč. Není to moc, ale aspoň něco. Já jsem s tím zatím spokojená. Za zkoušku nic nedáš. Měj se. :)

2 Zebra Zebra | Web | 26. července 2011 v 23:42 | Reagovat

[1]: Já tyhle REKLAMY opravdu nemám ráda. Mimochodem, tenhle systém "letadlo" nefunguje. Už jsem zkoušela hodně věcí a taky se dost poučila.

3 kejtýýý kejtýýý | Web | 27. července 2011 v 11:44 | Reagovat

Hezké =) Pěkně jsi to zanalyzovala a hlavně jsi tam vidět Ty jako myslící osobnost. Což tu je vidět málokdy.

4 Vendy Vendy | Web | 31. července 2011 v 16:56 | Reagovat

Krásně jsi to rozpitvala, myslím, že sama bych to líp neřekla. Teleshoping je jedna z nejdrásavějších reklam, protože trvá zoufale dlouho a skutečně, ty hlášky se tam omílají několikrát dokola, asi proto, aby se lidem zažraly pořádně do šedé kůry mozkové a aby lidi holt nakopli nejvyšší rychlost a frčeli do nejbližšího top šopu koupit vysavač, parní žehličku, parní mop, parní hrnec a supermixer, který šlehá, mixuje, drtí a rozmělňuje. Mě fascinují ty neuvěřitelně vlezlé hlasy, opravdu si museli dát práci při výběru, protože to jsou hlasy, které se nedají přeslechnout, je to v tónu, který se nedá nevnímat.
Mně některé reklamy nevadí,jiné jo. Některé jsou dokonce zpracovány moc hezky, odkazy na ně mám u sebe na blogu v posledním článku (hele, já vím, že je to ode mě sprostá a drzá reklama, ale můžeš se na ně podívat :-)), je to reklama na Chanel č.5 a na Balantinku a taky na jakési kapučíno, ale nádherně udělané.
Pak jsou reklamy i vtipné a legrační, ty taky beru. Nezapomenutelné Zlaté prasátko (kofola), a taky jedinečná Bobika.(Nevím, jestli si ji pamatuješ, ale to je superfór). Koneckonců, i tyhle mám teď umístěny na blogu, další drzá reklama... :-D
V tomto případě reklama na reklamu. Double reklama! :D
A Česká soda, to je kapitola sama pro sebe, nezapomenu na Árijce. No nekup to! :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.